Tiepolo: maestrul nedisputat al stilului rococo
O expoziție cuprinzătoare din Milano găzduită de Intesa Sanpaolo prezintă talentul pictorului venețian de a crea opere extraordinar de vibrante și teatrale.
18/02/2021
În 1762, la vârsta de 66 de ani, artistul venețian Giambattista Tiepolo a părăsit orașul natal pentru Madrid, pentru a începe capitolul final din cariera sa strălucitoare. Acesta fusese invitat de către regele Carol al III-lea al Spaniei pentru a decora tavanul Camerei Tronului, unul dintre spațiile de ceremonie principale din noul Palat Regal. Fresca uriașă a lui Tiepolo, adesea cunoscută ca Gloria Spaniei, continuă să fie atracția principală pentru vizitatorii palatului în prezent.
Cu puțin timp înainte de a părăsi Veneția, Tiepolo a fost citat într-un ziar local, La Nuova Veneta Gazzetta, spunând că „mintea unui pictor trebuie să țintească întotdeauna spre sublim, eroism și perfecțiune”. Aceste cuvinte servesc drept crez artistic pentru unul dintre cei mai mari pictori ai secolului 18.
În același timp, el a și fost unul dintre cei mai ocupați pictori. Tiepolo primea comenzi din partea familiilor eminente și a ordinelor religioase din întreaga Italia, precum și de la casele regale ale Spaniei, Suediei, Rusiei și Germaniei. Acesta a executat sute de picturi în ulei și literalmente hectare întregi de fresce.
„Tiepolo a fost printre cei mai eleganți distribuitori de splendoare artistică din Europa”, declară curatorul colaborator al expoziției Alessandro Morandotti
Expoziția acoperă întreaga carieră a lui Tiepolo, de la pregătirea sa timpurie în atelierul lui Gregorio Lazzarini din Veneția până la ultimii săi ani în Spania. Povestitor cu imaginație și maestru nedisputat al stilului rococo, acesta a creat scene teatrale pline de lumină radioasă, figuri ce plutesc în aer în culori luminoase și pline de viață.
Gallerie d’Italia este un muzeu condus de Intesa Sanpaolo, cea mai mare bancă din Italia, în Piazza Scala din Milano, iar acesta este primul spectacol major dedicat lui Tiepolo în acest oraș.
Este oarecum surprinzător dat fiind faptul că pictorul și-a petrecut aproape întreaga decadă a anilor 1730 lucrând acolo. „Milano era centrul absolut al poveștii sale”, spune Morandotti. „După succesul său inițial din Veneția, acesta a fost primul loc unde a primit comenzi de la clienți foarte importanți, precum Carlo Archinto, savantul nobil pentru care a creat fresce pe [cinci] tavane din Palazzo Archinto. Decada petrecută în Milano a marcat un punct decisiv de cotitură din cariera sa și o rampă de lansare pentru faima sa internațională.”
Așa cum sugerează și titlul, expoziția explorează anii lui Tiepolo petrecuți în Milano cu o anumită profunzime. În mod tragic, frescele din Palazzo Archinto au fost distruse de către bombardamentul Aliaților din Al Doilea Război Mondial. Cu toate acestea, expoziția va include o schiță în ulei, împrumutată de la Museu Nacional din Lisabona, a celei mai mari fresce, Triumful artelor și științelor, care a promovat învățătura lui Archinto.
"„Tiepolo a exportat splendoarea artei italiene în Europa. Acest lucru se potrivește perfect cu poziția Intensa Sanpaolo în calitate de bancă italiană cu o vocație internațională puternică”
"
Michele Coppola, Director Executiv al Artelor, Culturii și Moștenirii Istorice, Intesa Sanpaolo
Din cauza constrângerilor cauzate de pandemia de coronavirus, câteva opere de la instituțiile din SUA nu au apucat să facă parte din expoziție așa cum era plănuit. Însă vizitatorii pot să se bucure de împrumuturi din cadrul altor colecții internaționale, precum National Gallery din Londra, Museo del Prado din Madrid și Kimbell Art Museum din Fort Worth.
Expoziția cuprinde aproximativ 70 de opere în total, pe lângă proiecțiile digitale ale frescelor faimoase ale lui Tiepolo din Madrid și Bavaria (de la Würzburger Residenz). Conform Fernando Mazzocca, curatorul colaborator al lui Morandotti, totuși, „câteva dintre expozițiile principale sunt de fapt opere mai puțin cunoscute publicului și care sperăm că vor fi o revelație. Frescele din Basilica Sant’Ambrogio, de exemplu.”
Bazilica respectivă este o biserică milaneză din care au fost scoase două fresce ale lui Tiepolo în secolul 19. Acestea apar acum (după o cantitate serioasă de activitate de conservare) în cadrul Gallerie d’Italia.
„Avansarea cunoștințelor cu privire la maeștrii italieni este unul dintre elementele cheie ale Progetto Cultura, [politica Intesa Sanpaolo’s cu privire la] promovarea bogăției culturale ca punct de dezvoltare la nivel social pentru a însoți acest aspect și la nivel economic.
„Giambattista Tiepolo – la fel ca subiecții altor expoziții din cadrul Gallerie d’Italia din Milano din anii recenți, precum Canova, Bernardo Bellotto și Canaletto – a exportat splendoarea artei italiene în Europa. Acest lucru se potrivește perfect cu poziția Intensa Sanpaolo în calitate de bancă italiană cu o vocație internațională puternică”
Picturile lui Tiepolo sunt adesea văzute ca marcând sfârșitul unei ere, create pentru gloria supremă a bisericii, aristocrației și regalității ca o ultimă ovație a regimului antic – înainte ca revoluțiile, atât politice cât și industriale, să ducă la dispariția acelei glorii.
Aproape trei secole mai târziu, picturile sale splendid de teatrale își reiau locul pe scena principală.
"Câteva dintre expozițiile principale sunt de fapt lucrări mai puțin cunoscute publicului"
Fernando Mazzocca, curator colaborator al expoziției
"Tiepolo a fost printre cei mai eleganți distribuitori de splendoare artistică în toată Europa"
Fernando Mazzocca, curator colaborator al expoziției